top of page
Hozd elő magadból a Művészt

Welcome to OM System OM-5

Barlangolás

Frissítve: 2021. febr. 5.

Barlangolás, avagy a LiveComposit mód is jól működhet-e egy barlangi fotóstúra során. Egy nem mindennapi felkérést kaptam amire gondolkodás nélkül IGEN -t mondtam.

A megbeszéltekhez képest fél órával korábban érkeztem a találkozási ponthoz. Kiszálltam az autóból, és nagyon hideg volt, viszont minden fehér. Nem hó, hanem zúzmara volt, de a legszebb fajtából.

Olympus E-M1 mark III + M.Zuiko 60mm macro

Gondoltam is, adhat-e ennél is nagyobb élményt a barlang. Korábban sok barlangban járhattam már, de nem így túrázva, csak ahova jeggyel is be lehet menni. Emlékeim szerint az sem volt csúf, akkor most hagyjuk ezt a szép fagyott világot!

Jól felkészült barlangász csapatunk biztonságot, felkészültséget sugallt. Az Olympus

képviseletében Bánhalmi Norbert volt még jelen, aki már másodszor szállt le barlangászni.

Helyszín a Pilis, Ariadne-barlangrendszer.

Hát akkor irány befelé, vagy lefelé. Rövid felkészítés a veszélyekre, s már nincs visszaút. Vagyis van, csak később. Különféle kúszó-mászó technikákkal jutottunk egyre lejjebb, s beljebb a hegy gyomrába. Kellemesen jó idő, 11 ºC fogadott minket, és csend, meg igazán sötét.

Állítólag könnyű terep volt, de néha csak lapjára fordítva és kúszva fértünk át valami hasadékon (mert járatnak nem nevezném). Az ilyen apróságok miatt javasolták vezetőink, hogy csak azt hozzuk, ami feltétlenül kell. Így nem maradt sok esély válogatni, pedig annyi mindent kipróbáltam volna. Így maradt egy Olympus OM-D EM1 mark III -as gép és Olympus TG 6 -ot is hoztunk tesztelni.

Olympus E-M1 mark III + M.Zuiko 7-14 PRO

Kovács Richárd (Ariadne Karaszt -és Barlangkutató Egyesület Elnöke) és

Berentés Ágnes volt a túravezetőnk, aki egyben nagyon jó barlang fotós is. A technikája, hogy egyszerre 3-4 vakuval villantja ki a látványt.

Ezzel csak annyi gond van, hogy általában mindhez kell egy-egy ember, illetve a nagyobb gond, hogy sokkal több felszerelésre kell vigyázni, na meg azt még cipelni is kell. Tény, hogy szépek a képei, csak más technikát is szerettünk volna tesztelni ebben a világban. A E-M1 mark III időjárásálló tulajdonságaira alapoztunk, hogy kibírja a rettentően sáros közegben. A TG 5- és TG 6-os kamerák pedig nagyjából ilyen környezetre (is) lettek kitalálva.

Berentés Ágnes • Olympus E-M1 mark III + M.Zuiko 7-14 PRO

A kép nem adja vissza, hogy mennyire lett sáros a felszerelés.

A TG-t és az E-M1 mark III-at ugyanott állványra tettük, és egy-egy Live Composit felvételt készíthettünk, amin egyik túravezetőnk, Kovács Richárd volt a modellünk. A világítást itt ledes lámpával oldottuk meg.

Olympus TG-6

Olympus E-M1 mark III + M.Zuiko 7-14 PRO

Jobb lett volna többféle szituációt is kipróbálni, de nem tudtam, hogy kell gazdálkodni az idővel, mire lesz módunk, így sokkal kevesebb kép készült, mint máskor szokott. Végül is a tapasztalat, hogy ilyen sötét környezetben a Live Composit helyettesítheti a többvakus világítást. Előnyei: hogy exponálás közben (működik telefon távvezérléssel is) látszanak a fények változásai, kontrollálható módon lehet a fényt adagolni. Így könnyebb lehet a felszerelés.

Hátrányai, hogy nagyon kevés fényben kell közlekedni, ami nem hagy nyomot az expozíción. Ez ilyen környezetben nagyobb körültekintést igényel. A távvezérelt vakukkal ellentétben mozgó témát nem lehet így fotózni. Ha ember is kell a képre (márpedig a barlangi arányok miatt nem hátrány), neki sokáig kell mozdulatlanul állni.

Amúgy több távvezérelhető vakut az Olympus-hoz is lehetne használni. A saját rádiós vezérlésű vakukkal is lehet sikert elérni, de idegen gyártók is forgalmaznak rádiós vakukat.

Remélem, hogy lesz következő alkalom, amikor több módot is tesztelhetünk majd.

Az E-M1 mark III-hoz a 2,8/7-14 mm-és optikát használtuk. Ilyen környezetben elég jó döntés, hogy minél többet, nagyobb tereket mutathassunk. Bár bevallom, hogy néha egy-két részlet is vonzott, így emiatt nem elég (nekem) a 7-14, vinnék egy 12-40-et, sőt makrót is.

A TG- 6 -hoz pedig alapból 12 mm-es látószög jár, meg makróban is elég jó. Ezenkívül szinte mindent ki fog bírni, és kicsi.

Neked is van egy jó Mikro Négyharmados rendszerrel készült fotód? Van hozzá egy izgalmas történeted? Mi szívesen megosztjuk! Küldd el nekünk a technikai paraméterek megjelölésével a milcclub@olympusmintabolt.hu email címre.

Köszönjük a lehetőséget az Ariadne egyesületnek: www.ariadneegyesulet.hu