Welcome to OM-D E-M5 Mark III

Olympus OM-D E-M5 mark iii

Filmezzünk Olympus kamerával? 2. rész

Előkészületek, forgatás


Valahol ott hagytam abba az előző részt (link), hogy kezdődhet a forgatás. Hamarosan oda is eljutunk, de előbb még az előkészületekről néhány gondolat.

A felszerelés kapcsán nem esett szó az adatrögzítő és feldolgozó eszközökről. Az E-M1 Mark II szerencsére két SD kártyahellyel rendelkezik, (Slot1: UHS-I, II, Slot2: UHS-I) és az USB Type-C csatlakozón keresztül külső SSD-re is rögzíthetünk. Az egyes slotba tehető gyors kártyák segítségével már nagy felbontású és sebességű anyagokat is gond nélkül felvehetünk.

Fotó: Gál András

Természetesen már a forgatás előtt el kell dönteni, hogy milyen beállításokkal forgatunk. Amennyiben több kamera dolgozik, érdemes szinkronba hozni őket. Át kell gondolni, hogy a koncepció szerint mi lesz a fontos: a nagy felbontás, kellenek-e lassítások, mik a megrendelő elvárásai, igényei stb.



Az E-M1 Mark II úgynevezett Cinema 4K (4096 x 2160 / 24p / 237 Mbps) módot is tud, de ha lassításra is szükség van, akkor én pl. 1920x1080 (FHD) / 60p módban használom. Riport - vagy eseményvideó kapcsán fontos lehet még tudni, hogy a maximális felvételi hossz 29 perc, utána újra el kell indítani a felvételt. Az utómunka miatt érdemes a leg- naturálisabb képmódot választani, én a Flat,OM-Log400 Picture Mode-ot preferálom.


Fotó: Gál András

Szintén fontos tényező az anyag utólagos feldolgozása (vágás, színezés, fényelés) miatt a feldolgozó eszköz, az-az a számítógépünk. Olyan nyersanyag előállítását javaslom, amit utána akadásmentesen tudunk feldolgozni. Semmi esetre sem akarok elmenni a pc konfigurációk területére, de egy gyors processzor, sok memória és a közel végtelen méretű háttértár jól fog jönni. A magam részéről évek óta a macintosh gépeket szeretem, de sokan pc-n vágnak, mindkettővel el lehet érni szép végeredményt.


Az egyik korábbi klipünket teljes egészében zöld háttér előtt forgattuk le stúdió körülmények között, azért, hogy később virtuális helyszínekre, terekre helyezhessük a zenekar tagjait.


Ebben az esetben 7-8 db 4K-s sávot kellett egymásra helyezni, és azokkal dolgozni az utómunka során, ehhez azért már erősebb számítógép szükséges.


Az említett klip:


A felvételi beállítások kapcsán már említettem, hogy a WB és ISO szinkronizálás is fontos a különböző eszközökön, ez nem mindig egyszerű, ha akciókamera és drone is szerepet kap a forgatáson. Fő szabály, hogy ne használjuk az AWB-t, az érzékenységet pedig a lehető legalacsonyabbra ISO 100-200-ra állítsuk, esetleg 400-ra. Én nem ajánlom feljebb tekerni, inkább világítsunk, ha kevés a fény.


Még egy fontos dologról nem esett szó, ez pedig a fogyasztás, vagyis az akkumulátorok üzemideje. Ebben az Olympus szintén igencsak jól teljesít, nyilván helyzet - és használatfüggő, de tapasztalataim szerint egy normál napi forgatást kibír egy akkumulátorral. Persze az a biztos, ha van tartalékunk, így érdemes plusz akkuval is készülni. Amennyiben olyan helyen forgatunk ahol van áram, AC adapteren keresztül is kaphatunk energiát, persze csak ha van HLD-9-es markolatunk, mert ehhez tudunk ilyet csatlakoztatni.


A felszerelés bemutatásánál már szóba került a Micro HDMI (type D) kimenetre csatlakoztatható display, és ha ilyet használunk, a Monitor Mode (outputs video and info display to a connected monitor) opciót válasszuk az Olympus kamera menüjében.

Forgatás és forgatókönyv


Még mielőtt a REC gombot megnyomnánk, nem árt ha van egy koncepció, egy lista, egy storyboard, egy forgatókönyv, de legalább egy hevenyészett vázlat arról, hogy mit is szeretnénk látni a végén, és ehhez miket kell felvenni a forgatáson. Erre még a legegyszerűbb videoklip felvételéhez is szükségünk lehet. Ideális esetben a koncepció előállítása közösen történik, de legalábbis közös egyetértésben a megrendelővel. Az elképzelt végeredmény határozza azt meg, hogy ennek a leírásnak milyen részletesnek, mennyire bonyolultnak kell lennie.


Sima imageklip esetén, amikor „csak” a zenekar bemutatása a cél, elég egy laza elképzelés, hogy mit, kit (kiket), hogyan és hányszor akarunk felvenni a kívánt végcél elérése érdekében, de ezt is érdemes leírni, hogy menet közben kipipálhassuk azt, ami megvolt.



Mindenképp célszerű egy nagytotált felvenni a zenekarról, amint végigjátszák a számot, ehhez mindig vissza tudunk majd nyúlni, ha épp egy snitthez nem lenne megfelelő közelink, szólófelvételünk. Itt ismét képbe kerül egy eszköz, ami jó, hogyha nálunk van, ez pedig egy megfelelő méretű Bluetooth hangszóró. Így többször lejátszhatjuk a zeneszámot, amire a zenekar „ráplaybackel” a forgatáson, így megfelelő ritmusban leszünk, és könnyebb lesz szinkronizálni a vágásnál. A nagytotálon túl persze a tagokról is készüljön közeli felvétel, esetleg mozgó kamerával (handheld footage), itt nagyon jól jön az Olympus beépített „5 Axis Stabilization” rendszere.


Az utolsó klipünk a Funbasstix - Megszegtük c. dalához készült, a fentiek szerint egy image klip. Kicsi plusz story van csak benne, az énekes elindul az elején, és a szám alatt folyamatosan találja meg a zenészeket különböző helyeken.

Ezt a koncepciót egyértelműen a helyszín szülte, mivel az egykori GÖCS, az-az a Magyar Gördülőcsapágy Művek gyára, az iparpolitika egykori büszkesége volt a helyszínünk.

Az épületkomplexumot teljesen kiürítették, jelenleg átalakításra, felújításra vár. Volt szerencsém egy alkalommal itt fotografálni az év elején, és már akkor eldöntöttem, hogy forgatni kellene itt egy klipet.

Az elképzelésem találkozott a Funbasstix zenekar igényével, így a helyszín és annak adottságai nagyban meghatározták a forgatást, a látványt és a végeredményt is.

Érdemes tudni, hogy ez meg is nehezítette a dolgunkat, meg kellett szervezni a bejutást. Egy ilyen lezárt ipari terep, saját szabályokkal bír, és a május elején még érvényben lévő központi tiltások sem könnyítették meg a helyzetet. Ráadásuk egy hét tagú együttessel való időpont egyeztetés sem a legkönnyebb feladat, de végül összejött minden, és foroghattunk. Tovább nehezítette a dolgunkat, hogy az objektumban nincs áram, így mindent akkumulátorokról kellett megoldanunk. A világítás kapcsán ez elég nagy kihívást okozott, ráadásul a gitáros srác, a szélgépét sem tudta használni így. ;)




Fotó: Kovács Örs

Már az előzetes fotózás alkalmával készítettem olyan fotókat, amelyek a klip megtervezésében segítettek, ezeket előzetesen át is küldtem a srácoknak, hogy az ő gondolataik is beindulhassanak.

A nagy központi csarnok egyértelműen adta magát a teljes zenekar elhelyezésére, a nagytotálok ebben a térben kifejezetten jól működtek. Ide mindenképpen szerettem volna beiktatni néhány drone-os felvételt is, ami nem könnyű mutatvány belső térben, egy vasszerkezetes épületben, de ez egy külön cikk témája lehetne. A lényeg, hogy végül is sikerült, és a drone is ép bőrrel megúszta a kalandot, köszönhetően a Youtubon fellelhető videóknak, melyekből a megfelelő speciális beállításokat ellestem.


A közös zenekari felvételek egyik feltétele az, hogy a zenekar ott legyen teljes létszámban. No ez itt az elején nem teljesült, mert a szaxis srác előző éjjel fellépett, és vonattal érkezett, de nem ért oda a kezdésre. Szerencsére ezt tudtuk előre, így a felvételi tervet eszerint alakítottuk ki. A gyáron belül az általam már korábban kiszemelt helyszíneket gyorsan körbejártuk, véglegesítettük, aztán bepakoltuk a cuccot, a zenekarit és az enyémet is. Egy olyan helységbe pakoltunk be, amiről tudtuk, hogy nem lesz képben, és nem zavar be a forgatásba, mégis központi helyen van, hogy ne kelljen gyalogtúrákat szervezni, ha szükség van valamire.


Fotó: Funbasstix


Fotó: Funbasstix

A felvételeket a dobbal kezdtük, mivel azt utána még át kellett pakolni a nagycsarnokba is a közös felvételek miatt. Az átpakolási időt szerencsére fel tudtam használni, addig felvettük a többi zenész önálló részeit. Mivel azt is tudtuk, hogy a gitárosnak hamarabb el kell mennie, ezért a gitárszóló felvételével folytattuk. Ennek a helyszínét döntöttem el talán legelőször, mivel előző nap esett, így a romos épületrész beázott, és a gitárossal majdnem bokáig vízben álltunk a felvételek elkészítése közben. Szerencsére a gitáros srác is beindult, így 3-4 alkalommal különböző nézőpontokból felvettük a szólót.


Közben megérkezett a szaxofonos, és a dob cuccot átpakolták a srácok a csarnokba, így megejthettük a központi felvételeket. Ahogyan fentebb említettem, először egy „biztonsági nagytotál” statívra erősített kamerával készült el. Majd néhány olyan felvételt is csináltunk, amikor mozgó kamerával (hand held) is felvettük a teljes számot, nagylátószöggel és alap látószöggel is. Persze ekkor készültek el a drone-os felvételek is, ezeknél külön kérni kell mindig a szereplőket, hogy ne nézzenek fel a kamerába.

Majd végre megjött a pizza! Na ez is egy fontos eleme egy hosszabb forgatásnak, hogy legyen kaja! Ebben az esetben a zenészek intézték, meghívtak minket is, köszönjük! :-)

Ezután volt egy kis változás. Az eredeti tervben az benne volt, hogy a klip végén szembe találkoznak, de hogy legyen szemből is felvéve a futás és az belassítva kerüljön bele, azt a helyszínen találtuk ki. Szóval felvettük ezeket a jeleneteket is, éppen időre, mert a gitáros már el is viharzott. A többi zenekari taggal készült külön snittek ezután kerültek felvételre. Legvégül az énekesről, ahogy elindul, ez az a jelenet, amivel a klip kezdődik.



Még egy nehezítés volt ezen a forgatáson, a gopros felvételek. Az egyik családi videónkban csinálta ezt a fiam, hogy a goprot a szelfibottal a vállára dobta, és így vett fel egy utca részletet valahol. A helyszín ihlette, hogy ezt valahogy itt is meg kellene csinálni. Az elképzelt látvány olyan „menj és lőj” típusú videójáték feeling, hogy mennyire sikerült, azt mindenki döntse el maga.


Az elkészült klip:


A forgatás után a nyersanyagokat mindig kimásolom az összes eszközről két példányban a gépem két különböző adathordozójára. Ajánlott, hogy az egyik egy külső hd legyen!

Összefoglalva: az biztos, hogy ha van koncepciód, és azt le is írod, kvázi csinálsz egy cselekvési tervet, akkor a forgatás megvalósítása sokkal könnyebb, célzottabb, fókuszáltabb munka, az eredmény pedig egy összeszedettebb és teljesebb anyag, ha minden jól sikerül.


Fotó: Gál András

A forgatás után már nem marad más csak az utómunka, ami egy nagyon jelentős és sok esetben hosszú, munkaigényes része a klipkészítésnek. Az utómunka részfeladatai egyenként is egy-egy külön szakma ismereteit öleli föl: vágás, fényelés, effektek, stb. Csakúgy, mint a forgatás, ahol rendező, operatőr, világosító stb. szerepet is be kell tölteni. Egy egyszemélyes vállalkozásban az összes részfeladat egy emberre hárul. Ennek azért vannak korlátai, egy csapat mindig jobb eredményt fog tudni elérni.

Utolsó tanácsom tehát, hogy: dolgozzatok csapatban!

Néhány további információ, inspiráció:

Angol nyelvű videok az Olympus videós beállításairól: Peter Forsgård - Joseph Ellis - Gavin Hoey

Magyar nyelvű csatornák videóklip és filmkészítésről: CINEAST - Mihaszna Film

– és végül nagy köszönet, a kiváló anyagokért és segítségért Tokay Petinek: Mr PXL

Hajrá, jó munkát mindenkinek!

Neked is van egy jó Mikro Négyharmados rendszerrel készült fotód? Van hozzá egy izgalmas történeted? Mi szívesen megosztjuk! Küld el nekünk a technikai paraméterek megjelölésével a milcclub@olympusmintabolt.hu email címre.


Gál András

facebook.com/galandris.photography/

facebook.com/GFilmStudio


0 megtekintés
Home with Olympus
Fotós Tippek és Trükkök két nagykövetünk,
Horváth Dániel és Nagy Zoltán által.
 
Kattints a fenti logóra. ;)